Friday, February 24, 2017

Sambal Tumis Ikan Bilis


Sambal tums ikan bilis merah meneheng....sesuai rupa dengan kepedasannya. Saya masak ni tk potluck kat opis....menu nasi lemak. Bilis tu kawan opis bagi pada kawan ops dan bagi pada saya. Saya masakkan sambal ni dan ramai2 makan.....memanjangkan pahala orang yang berinfaq. Alhamdulillah.

Sambal bilis ni selain makan ngan nasi lemak makan ngan pulut pun sedap....atau ngan roti biasa atau roti puri..roti arab pun sedap juga...pendek kata memang sedap la sambal nih.... Tak caya....cuba la....


Sambal Tumis Ikan Bilis
@ zulfadreamland.blogspot.my

500 gm kan bilis
1 mangkuk cili kisar
10 biji bawang besar - hiris
4 sb pes bawang (bawang besar yg dikisar lumat)
2 sb pes bawang putih (bawang putih yg dikisar lumat)
2 sb pes halia (halia yg dikisar lumat)
1 sb asam jawa di bancuh dengan 1/4 cawan air
Garam dan gula secukup rasa
1 cawan minyak masak


Cara2nya :-

Masukkan minyak ke dalam kuali. Panaskan dan masukkan ikan bilis yang telah dibaauh dan ditoskan. Gorengkan seketika hingga naik baunya. Masukkan bawang hiris. Tumiskan hingga bawang layu. Kemudian masukkan pula bahan2 pes. Tumis hingga terbit baunya. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.

Masukkan gula secukup rasa. Biarkan merenih seketika. Kemudian masukkan air asam. Kacau rata dan renihkan seketika. Kacau sambal sesekali supaya tidak berhangit. Tambah air secukupnya ikut kepekatan sambal yang diingini.

Akhir sekali sesuaikan rasa....masukkan garam dan tambah gula sekiranya perlu. Sedia dihidangkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...