Thursday, February 9, 2017

Pais Jagung

Selama hidup ni biasa dengar pais ikan jer. Rupanya ada pulak pais kuih. Kuihnya unik, manis2 buah. Menurut sumber, kuih traditional...belah2 sabah....indonesia.

Ada yg jagung ngan kelapa parut n gula garam semata....ada yg letak tepung gandum...ada yg letak tepung jagung juga... Bungkus dia pun sepatutnya tak payah lipat macam lepat...gulung dan semat dua2 ujung ngan lidi jer.


Suka saya dengan rasa kuih ni. Tak terlalu manis, dan lembut jer. Agaknya kalau guna tepung jagung lagi lembut dan sedap. Takpe...lain kali boleh cuba versi2 lain pulak.. Kali ni saya rujuk blog sis salami simon yang dok kat sabah nunnnn.


Pais Jagung

3 tongkol jagung - parut/sagat halus
2 sb gula (@ ikut citarasa)
Sedikit garam
1 cawan tepung gandum (boleh juga guna tepung jagung)
1/2 biji kelapa muda parut
Kulit jagung secukupnya

Satukan semua bahan kecuali kulit jagung.
Bungkus adunan menggunakan kulit jagung.
Susun dalam pengukus.
Kukus selama 20 minit. Sejukkan sebentar dan sedia dimakan. (saya tak sabar nak merasa kuih ni...masak jer saya terus makan 4 ketul....😍😄)

Kulit jagung tak cukup jadi saya gunakan daun pisang sebagai ganti...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...