Thursday, February 12, 2015

PUDING KASTARD JAGUNG

Petang tadi saya buat puding jagung. Lama dah tak makan....kakak yg no 2 suka sangat buat puding ni sampaikan hubby gelar puding mak yang....hehehe Biasanya buat main agak2 jer....tapi sebab nak post kat sini saya guna resepi dari MaDiHaA aka Ratna ni....hasilnya sedap cuma sukatan gulanya perlu dikurangkan....pada saya rasanya agak terlalu manis. Saya juga gantikan susu dengan santan.....


PUDING KASTARD JAGUNG

Bahan-bahannya:-

1 tin jagung jenis creamy 
1 tin susu cair - prefer susu IDEAL (nak wat susu lain pun boleh...tapi jenama ni cam wangi jer puding tu) 
3 cawan air 
(saya tak letak susu cair tapi saya guna 4 cawan santan dari sebiji kelapa)
1 1/2 cawan gula pasir (gula ni lain kali kena kurangkan jadi 1 1/4 cawan jer)
1 1/2 cawan tepung kastad 

Cara :- 

1. Bancuh tepung kastard dengan air hingga sebati kemudian masukkan semua bahan2 lain dan bancuh rata.
2. Masak puding dengan menggunakan api yang kecil...hinggalah masak (kental & berkilat).
3. Masukkan ke dalam loyang atau talam. 
4. Bila sejuk masukkan dlm peti sejuk sebelum dipotong.

Selamat mencuba!

Dapat la dua bekas kecil nih...satu simpan utk bekal anak2 besok....satu lagi dah kena ngap...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...