Thursday, February 12, 2015

Bubur candil aka biji nangka

Lama jugak tak buat bubur.....bila nampak ada orang post gambar bubur candil ni terus la keinginan datang....balik terus la mengumpul bahan.....bahan2 mudah...semua ada kat dapur saya jer.....siap setengah jam kemudian.....hidang untuk minum petang...

Nama bubur ni ada dua tiga....bahannya sama jer....dulu kat kampung buat bentuk bujur kecil2 sebesar biji nangka tu....sekarang ni tengok orang buat bentuk bulat leper dan panggil candil...... Saya pulak hari ni  buat macam2 bentuk dalam satu periuk....bulat cam guli ada...bujur ada...bulat leper pun ada.

Hati ni buat warna putih asli jer tanpa pewarna...nak kasi kaler2 menarik pun boleh...terpulang ikut citarasa.


Bahan2nya

Bahan A
1/2 paket tepung pulut
air secukupnya
Sedikit garam
pewarna pilihan jika mahu

Bahan B
5 cawan santan
1/4 cawan sagu
gula melaka secukup rasa
daun pandan disimpul
sedikit garam

Bancuh tepung + garam dengan air yg dimasukkan sedikit demi sedikit hingga menjadi doh. 

Panaskan air di dalam periuk. Ambil sedikit doh dah bentukkan ikut citarasa.
masukkan ke dalam air mendidih dan masak hingga doh timbul.

angkat doh dengan penapis dan madukkan ke dalam periuk lain yg akan digunakan untuk memasak bubur. 
Masukkan santan, sagu, daun pandan, gula melaka dan garam secukup rasa. Masak hingga sagu jernih....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...