Tuesday, February 17, 2015

Nasi goreng kangkung belacan

Best tak nama menu sarapan pagi saya arini.....hehehe.... Nama best rasa pun sedap....kangkung tu memang fresh...masa siang bergetah2 lagi.... mlm tadi dah tumis separuh....sume anak2 pakat2 belajar makan....puji2 skit, berebut2 diorg mkn...

 
Nasi goreng ni saya hidangkan pulak dengan keropok lekor pemberian jiran jemiran.....Alhamdulillah....memang sesuai la sangat....


Nasi goreng kangkung belacan

2 mangkuk nasi
*5 biji cili padi (nak pedas boleh tambah)
*1/4 inci kunyit hidup (kalau suka, tak letak pun takpe atau nak guna serbuk pun ok)
*1 biji bawang besar
*2 ulas bawang putih
*Sedikit ikan bilis
*1 sb belacan (kat rumah saya biasa akan goreng tanpa minyak belacan ni sampai betul2 kering dan akan jadi macam serbuk....kemudian simpan dalam botol...
bila2 nak guna senang...)
1/2 ikat kangkung di hiris
Minyak untuk menumis
garam secukup rasa

Tumbuk lumat *.  Tumis bahan * hingga nsik bau dan garing skit. Masukkan nasi. Kacau rata dan goreng selama 5 minit. Masukkan kangkung, kacau rata dan madak hingga layu dalam 5 minit.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...