Saturday, June 3, 2017

Nestum Vanilla Chips Cookies

Sesi sauna ramadhan 2017 bermula. Tahun ni mula awal. Nanti dah hujung2 ramadhan dah ta larat. Projek terbengkalai jer nanti.


Resepi Kak Wan @ Citarasawan jadi pilihan. Moga jadi rangup mengancam.....risau juga tersilap masa mengadun tadi. Masa asingkan putih telur saya tercampurkan putih telur ke2 tu dalam mangkuk adunan. Nak asingkan dah bercampur dengan kuning telur pertama dan mentega jadi saya olah jer penggunaan telur menjadi 2 kuning dan 1 putih telur.

Cara bancuhan pun berbeza sebab saya tak baca betul resepi. Telur dah saya campur dengan mentega....jadi saya tambah jer gula yg saya kurangkan sedikit jadi 200gm sahaja.....kemudian pukul sekali hingga gebu.....


Saya tak bulat2kan...guna sudu je untuk drop cookies ni......tak nak tangan melekit2. Bila masak cookies ni ringan jer....tak sabar nak makan.


Nestum Vanilla Chips Cookies
http://www.zulfadreamland.blogspot.my

Bahan-bahan

250 gm mentega unsalted (saya guna salted)
220 gm gula kaster (saya guna 200gm)
1/2 sudu teh garam (tak letak sebab guna salted)
3 biji kuning telur ( saya letak 1 biji + 1 kuning)
1 sudu teh butter vanila
220 gm tepung gandum
60 gm nestum cereal
60 gm tepung kentang
100 gm badam nibs
200 gm chocolate chips


Penyediaan

Panaskan oven pada suhu 160C.
Pukul mentega dan gula hingga berkrim.
Masukkan telur, butter vanilla dan garam.  Putar hingga sebati.
Masukkan tepung gandum, nestum, tepung kentang.  Gaul sebati.

Masukkan badam nibs dan chocolate chips.
Gaul rata menjadi doh yang lembut.
Ambil doh sebesar guli, bulatkan dan letakkan di alas dulang pembakar.
Bakar pada suhu 160C selama 15-20 minit sehingga keperangan.
Simpan dalam bekas kedap udara.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...