Thursday, June 1, 2017

Menu Iftar 6 Ramadhan : Jeli Air Kelapa


Pencuci mulut 6 ramadhan @ kampung. 1 tandan kelapa muda habis dikerjakan. 90 % air kelapa tulen. Bukan macam hok beli tu agaknya air kelapanya less than 50%. Rasa jeli air paip campo gula jer....huhuhu. Tapi yer la....orang niaga mesti nak untung....kelapa muda sebiji pun dah RM 3.50. Kadang airnya tak sampai 1 liter.....kalau nak guna air tu semata2 memang perit....rugi lagi. Tak pulang modal.

Puas hati buat sendiri. Sesedap rasa....yer la untuk hidangan keluarga....kelapa pun ambil kat pokok depan rumah jer. Modal beli agar2 ngan gula....boleh makan puas2..


Jeli Air Kelapa
http://www.zulfadreamland.blogspot.my

Bahan2

20 gm Serbuk jeli  atau pun guna jeli stripe tu dalam 20 gm.
180 gm gula (atau secukup rasa)
3500 ml air kelapa (ikut kotak letak 3000ml jer tapi keras sikit kejadiaan - boleh campur air biasa separuh2 atau 1/3 air biasa + 2/3 air kelapa atau semua air kelapa.)
Isi kelapa dihiris kecil
-----
Masak jeli dgn air kelapa hingga larut. Masukkan gula dan didihkan. Masukkan isi kelapa. Kacau2 jap. Dah siap. Tuangkan dalam bekas, bekukan. Sedap makan sejuk2.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...