Friday, June 2, 2017

Menu Iftar 7 Ramadhan : Kerabu Kupang Taugeh


Antara menu iftar hari ni. Teringin pulak makan kerabu bila terpandang jantung pisang kat depan rumah MIL. Memandangkan jantungnya cuma sebiji....yg nak makannya ramai, saya beli pulak taugeh RM2 kat pasar jumaat sebagai tambahan.

Singgah dipasar nampak kupang segar....kerang pulak tak musim jadi saya beli je kupang untuk dijadikan perencah kerabu saya ni.

Bila dah digaul bahan2nya nampak macam banyak sangat. Risau pulak tak habis dan kalau disimpan pun dah tak sedap. Tapi lepas berbuka tengok ada lah sejemput jer bakinya....Alhamdulillah....agak laris kerabu saya kali ni.


Kerabu kupang taugeh

2 kg kupang (rebus tanpa air hingga masak)
1 biji jus lemon
Garam dan gula secukup rasa
4 sb kerisik
2 batang serai dihiris halus
20 biji cili padi - tumbuk kasar atau hiris (boleh tambah atau kurangkan ikut citarasa)
300 gm Taugeh - saya rendam sekejap dengan air mendidih
1 @ lebih jantung pisang - rebus dan hiris
2 biji bawang besar - hiris

Satukan semua bahan di atas. Gaul rata. Sedia dinikmati.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...