Thursday, March 16, 2017

Pasta Kari Goreng Sedap


Pasta kari goreng ....makanan western yang di asiankan. Kalau dah lidah melayu ni kena jugak layan rasa pedas2 gitew. Anak2 tengok macam takut nak makan sebab macam nampak pedas sangat ala2 mee ramen korea tu....tapi ini pedas2 manja jer sebab ummikan sayang anak2nya. Bila masak tu mesti cuba control tahap kepedasan masakan supaya anak2 boleh menikmati makanan ni dengan sejahtera.


Pasta kari goreng sedap
@ http://www.zulfadreamland.blogspot.my

Bahan2nya

1500 gm pasta pilihan - rebus dengan air yg diletakkan garam secukupnya hingga lembut. (@ Ikut arahan di pembungkus)
1 1/2 - 2 kg daging cincang
1 - 2 kg sayur campur (boleh adjust ikut citarasa)
3 sb rempah kari (boleh adjust ikut citarasa)
1 tin besar tomato puree
1 cawan sos tiram
1 cawan sos cili.
Celery jika suka
daun sup dan daun bawang untuk ditabur (jika suka)
Minyak untuk menumis
garam secukup rasa

Bahan tumis

3 biji bawang besar
15 ulas bawang putih
4 inci halia

Kisar atas cincang bahan tumis. Tumis hingga naik bau.
Masukkan rempah kari. Tumis hingga pecah minyak.
Masukkan sos cili, tomato puree dan sos cili. Kacau sebati.
Masukkan daging cincang....masakkan hingga daging masak. Kacau sesekali supaya tak berkerak.
Masukkan mix vege....kacau rata...biarkan seketika. Perisakan dengan garam.
Masukkan makaroni, dan celery yg telah dipotong kecil. Gaul sebati dan tutup api....hidang dan taburkan dengan dsun sup dan daun bawang.....(saya tak letak sebab budak2 tak suka)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...