Tuesday, March 7, 2017

Kek mentega nangka


Kek mentega nangka.....bau pun dah ngences. Memang semerbak satu rumah dengan aroma nangka dan mentega tulen. Haum bangettt.....nasib la dah ada tuannya. Dah dua tiga bulan mintak buatkan tapi tak terbuat2 sebab kata bila2 pun takpe...ahak3. Biasala saya ni....nak kena bagitau kalau nak cepat....kalau bila2 tu memang makan tahun baru dapat....tapi kalau kata nak cepat pun tak tentu jugak...selagi mood tarak mari...tarak dapat juga....

Kek ni saya buat dua biji...satu utk tempahan dan satu lagi bekal anak2 yg ada trip sekolah. Boleh makan dengan kawan2 dalam bas nanti.


Kek mentega nangka
Zulfaza Loves Cooking

Bahan-bahan

250 gram mentega
200 gram gula perang (kalau buat plain butter kek gulanya boleh tambah jadi 250 g)
250 gram tepung naik sendiri (saya guna tepung gandum + 1 1/2 sk baking powder)
4 biji telur (saya guna telur gred A)
200 gram isi nangka, buang biji dan potong kecil-kecil.


Caranya

1) Pukul mentega dengan gula sehingga putih dan lembut.
2) Tambah telur dan tepung, selang-seli
3) Masukkan isi cempedak dan gaul. Jangan gaul terlalu banyak supaya isi masih berkeping-keping.
4) Bakar dalam ketuhar selama 45 min pada suhu 180 celcius atau sehingga masak.
**** kali ni saya pukul telur dgn gula hingga kembang pastu baru masukkan mentega. Pukul lagi sampai gebu lebih kurang 10 minit. Pastu masuk tepung dan pukul sebentar hingga rata. Last sekali masukkan cempedak dan gaul rata.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...