Thursday, January 26, 2017

Pavlova

Aktiviti semalam. Kebetulan cuti sebab baby sitter takde. Dah alang2 ada masa kat rumah saya sempat siapkan kek besday untuk dibawa ke sekolah dan juga pavlova ni untuk kudapan di malam hari. Aktiviti menambah kalori dalam badan....hahahah. 


Dah sekian lama sebenarnya tak buat benda ni....bertahun juga rasanya. Masa anak buah mengandung sampai anak dia dah umur 5 bulan dia minta tak terbuat2kan sampai la la ni.....malas betul nak memukul meringue. Tapi semalam entah dari mana datang kerajinan akhirnya terhidanglah pavlova ni selepas jam 9 malam.....seronok betul anak2 dapat makan.....Alhamdulillah...sekejap jer ada sekejap lagi dah licin....



Pavlova

4 biji putih telur
250 gm gula kastor
1 sk cuka
1 sk esen vanila
1 sk tepung jagung

Hiasan

Whipped Cream (Dipukul hingga gebu)
Strawberri
Blueberi
Kiwi
Anggur


Panaskan oven pada suhu 150 celcius. Alas loyang dengan baking paper.

Pukul putih telur hingga berbuih2. Masukkan gula sedikit demi sedikit sambil terus memukul. Pukul sehingga adunan putih telur tu nampak glossy/kilat dan bila diterbalikkan tak tumpah dah. Kemudian masukkan cuka, esen vanilla dan juga tepung jagunbg. pukul sebati.

Tuang meringue yang dah siap tadi ke atas loyang yang dialas baking paper tadi. Ratakan dan kalau boleh bahagian tengahnya biar lekuk sikit. Bakars elama 50-60 minit dan biarkan dalam oven sampai sejuk.

Bila dah sejuk keluarkan dan tuangkan whipped cream diikuti buah-buahan.

****peralatan yang digunakan untuk membuat meringue mesti bebas air, minyak.....kalau tidak nanti putih telur tu tak jadi meringue. Selain tu juga....masa asingkan putih telur dengan kuningnya, pastikan tiada kuning telur termasuk dalam putihnya tu.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...