Thursday, January 26, 2017

Kek Fair Lady


Kek besday boboiboy ummi untuk dibawa ke sekolah. Xcited sungguh dia sampaikan tak sabar2 nak pegi sekolah. Pagi tadi pun senang jer kejutkan dan suruh bersiap. Kalau tidak time mood dia kelaut macam2 bunyi keluar nanti.

Kek ni deconya ala2 jer......saya malas nak keluarkan nozel bagai....lagi pun utk anak2 ni tabur cekelat kaler2 dah ok.  Ikut resepi asal, guna parutan coklat putih tapi pegi kedai cari tak jumpa pulak.

Nak panggil fairlady pun dah macam tak kena sebab keknya pun saya letak kaler hijau dan pink....pastu saya sandwichkan dengan blueberi filling. Apa2 la kan....janji boboiboy hepi dan kengkawan dia pun suka nak makan.


Kek fair lady


Bahan2

5 biji telur gred A (saya guna gred C 7 biji)
120 gm gula (saya pakai 100 g jer)
15 gm ovallete ( saya guna 1 sb)
125 gm tepung gandum
1 st serbuk penaik
75 gm minyak jagung (guna minyak sawit jer)
2 sb susu segar/cair
1 st esen vanila

------
1. pukul telur sampai putih/kembang
2. masukkan gula, ovallete. pukul kembang.
3. masukkan tepung yang telah diayak dengan serbuk penaik sedikit demi sedikit dengan susu dan esen. pukul sebati.
4. masukkan minyak masak dan kacau dengan senduk.

cara saya....

satukan semua bahan kecuali minyak.
pukul pada kelajuan maksima hingga kembang dan gebu.
matikan mixer dan masukkan minyak.
kacau dengan senduk hingga sebati.

bakar dengan kaedah steam bake macam nak buat cheese cake...pada suhu 180 c hingga masak.

-----------------
lapisan keju

250 gm krim keju
100 gm mentega
100 gm gula ising
100 gm fresh cream/ whipping cream
2 st perisa oren/parutan kulit oren

-----
pukul mentega dan keju hingga sebati.
masukkan gula ising dan fresh cream
masukkan perisa.

bahagi kepada 3 bahagian....
lapiskan dengan lapisan keju...


Hiasan kek

100 gm freah cream
coklat putih diparut

----
Pukul fresh cream hingga kental. Jangan terlebih pukul nanti cair balik.
Salut kek dan tabur dengan parutan coklat putih...
Anda mungkin juga meminati:


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...