Monday, January 23, 2017

Kuay Tiaw Kungfu


Menu lunch hari minggu. Malas nak masak nasi jadi hidangkan kuay tiaw ni jer. Hidangan dah lengkap dengan kabohidrat, protien, serat.....tapi anak2 terkial2 memilih dan menguis sayuran yang mencuri masuk ke sudu.

Ermmmm.....gitu la ragamnya....kekadang bila dipujuk boleh jer makan sayuran tu.....tapi ada tikanya pujukan tak jalan. Sama la macam ummi diorg nih....dah besar panjang baru mula jamah sayuran....kalau tidak......hehehehe.


Kuay Tiaw Kungfu
Zulfaza Loves Cooking

Bahan2 (utk 1 org makan) :-

Kuey teow
1 biji telur
Sayur (kailan, karot, sawi, kobis, putik jagung dan bunga kobis)
sedikit serbuk lada hitam dan lada sulah
Bawang besar (hiris atau cincang)
1 sudu sos tiram
2 ulas bwg putih
2 biji cili padi (ketuk dulu - kalau nak pedas tambah)
3-4 ekor udang (blh gantikan sotong atau ayam)
1 sk tepung jagung ( bancuh dgn 2 sb air)
Garam secukup rasa

cara2 :-

Pecah kan telur dan masukkan kuey teow ke dlm telur. Gaul2kan hingga sebati kemudian goreng kuew teow dgn telur menggunakan minyak yg banyak. (Pastikan minyak dah panas). Dah keperangan atau tepinya dah garing angkat, tos dan ketepikan.

Tumis bwg putih smpai perang dan masukkan atau sotong atau ayam (kalau guna udang masukkan semasa masuk sayur. Tunggu sampai masak dan masukkan air sikit utk buat kuah.

Masukkan sos tiram, lada hitam dan lada sulah. Perasakan dgn garam dan masukkan sayur. Utk pekatkan kuah masukkan tepung jagung. Bila dh pekat skit tuangkan kuah ke atas kuey teow yg telah di goreng tadi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...