Wednesday, December 25, 2013

Bebola cheese ala KFC

Jom kita buat sendiri.....sedap weh...
Bahan dah beli lama tapi biasa la....mood blum dtg....ni pun sbb asyik tengok org buat...post gambar...terus jer motivasi melonjak....
Saya ejas skit cara2nya....kentang saya tak rebus tapi kukus supaya tak terlalu berair....tepung guna agak jer....cukup2 untuk jadikan doh jer...
Garam, gula dan lada hitam saya masukkan masa lenyek kentang tu...
Pastu saya tak guna telur dan serbuk roti....saya guna nestum sebab serbuk roti dah habis stok dan saya kurang suka bau telur....
Apa2 pun bila buat sendiri kita ejas jer ikut citarasa.....takde sapa nak marah.....hehehe..

Resepi saya amik dari sini yer...
Oleh:Eyra Amira Farhana
Like:www.facebook.com/bukuresep
BAHAN2:
350 gram ubi kentang - saya kukus jadi garam dan gula tambah kemudian( direbus dengan sedikit garam dan gula secukup rasa)
250 gram tpg gandum( saya kukus kentang jadi tak berair sangat...tepung pakai agak2 cukup untuk jadikan doh jer)
2 biji telor( saya tak guna pun)
serbuk lada
250 gram keju cheddar yang dipotong dadu
serbuk roti secukupnya (serbuk roti abis....ganti ngan nestum)
cara2:
1- ubi kentang yang direbus tadi dilenyek sehingga hancur
2-tabur lada,tepung sehingga sebati
3-ambil adunan sebesar bebola leperkan dan masukkan keju ditengah dan bulatkan
4-golekkan dalam serbuk roti
5-golekkan dalam telor yang telah dipukul
6-kemudian golekkan sekali lagi dalam serbuk roti sehingga semua bersalut rata
7- gorengkan dalam minyak yang panas sehingga warna menjadi keperang perangan dengan api yang sederhana sebab serbuk roti cepat hangus nanti
8- angkat dan boleh dimakan dicicah bersama sos cili..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...