Saturday, January 19, 2013

Kek lapis masam manis (versi bakar)

Resepi ni saya cilok dari dapur maklong...sedap. Tq maklong, sudi kongsi resepi ni...tapinya saya dah ejas skit. Dan ni versi orang malas...lepas lapis ke tiga saya terus tuang semua adunan dan bakar sebab dah malas nak melapis...satu lagi, sepatutnya bakar dulu adunan. ....baru letak hawflakes pastu letak adunan bakar plak....saya tak, letak adunan n susun hawflakes...bakar....hehehe...marah tuan punya resepi...tapi camna pun hasilnya sedap gak..ok la tu...

Bahan:
1 bungkus ((300 gm) biskut meri munchys dikisar dan diayak..
130gm gula kastor (saya guna 100gm jer)
400gm butter
8 biji telur gred AA (saya guna 11 biji gred C)
1 cawan susu pekat manis F&N
2 sudu kaya yeos (sebab nak paksi dua sudu, saya malas nak bukak tin ksya yg besar tu....jadinya saya tukar dengan 2 sb horlick)
1 sk baking powder double action
1 sk ovelet
pewarna hijau, merah & kuning 2 bungkus asam manis hwa flakes 4 segi (yg bulst pun ok)

Cara:
pukul butter bersama gula kastor hingga kembang..
maukkan telur satu persatu..
pukul hingga kembang.. masukkan pula susu.. kaya..
ovelet.. akhir sekali.. masukkan serbuk biskut meri dan baking poweder..
gaul hingga rata.. bahagikan adunan kepada 3 bahagian..
warnakan mengikut warna yang anda suka.. panaskan oven 180`C.. laserkan spring form dengan mentega supaya kek tak melekat.. masukkan 4 sudu adunan..
bakar selama 8 minit.. guna api atas sahaja.. bila kek kekuningan keluarkan..
susun asam diatas kek dan masukkan 4 sudu adunan dari warna yang lain dan ratakan.. bakar lagi.. ulang hingga kek siap.. * yang paling akhir gunakan api atas bawah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...