Friday, November 1, 2013

Lontong dan kuah lodeh

Menu lunch hari ni.....lontong.... Kekanda tetiba menyebut tak nak buat lontong ker.....kobis banyak dan nasi impit segera pun ada...selalu orang buat sarapan tapi suka hatiku nak masak untuk lunch cum tea....

Boleh la kak....tolong potong sayur yer.....

Untuk kuah lodeh ni, rata2nya orang tak tumis bawang, udang kering atau bilis, semuanya terus lebur jer... tapi kalini saya tumiskan bawang, udang kering, serbuk kunyit, lengkuas yang dikisar halus, serai dan 2 sb cili boh sehingga pecah minyak....dan naik bau. Minyak tumis tu letak sikit jer. Malas nak buat sambal mulanya...sedap beb....takde la rasa macam gulai lemak sangat...

Resepi dari blog mat gebu.

BAHAN KUAH LODEH :-)

5 tangkai kacang panjang, hiris serong
1 biji sengkuang kecik, kupas dan potong jejari
3/4 batang lobak merah, kupas dan potong jejari
1/4 bahagian kobis, hiris
2 keping fucuk, kerat kecil dan rendam hingga lembut
2 keping tempe, dipotong dadu
2 keping tauhu, dipotong dadu - takde stok
1 cekak soo hoon, dipotong pendek
1 camca besar udang kering, rendam 10 minit dan toskan
2 batang serai, dititik
1/2 inci lengkuas, dititik
1 biji bawang besar, hiris halus
2 ulas bawang putih, hiris halus
1/4 camca teh serbuk kunyit
Garam dan gula secukup rasa
2 cawan santan pekat
5 cawan santan cair

BAHAN LONTONG :-)

Nasi impit, kalau yg kecil belah la dua ke....empat ke...
Sambal tumis @ Kuah kacang, Serunding
Telur rebus, kupas dan belah 2

CARA MEMBUATNYA :-)

KUAH LODEH :- 

Udang kering ditumbuk, masukkan ke dalam periuk bersama2 lobak merah, sengkuang, serai, lengkuas, bawang besar, bawang putih dan tempe.

Tuang santan cair, masukkan serbuk kunyit, kacau rata dan jerang atas api hingga mendidih. Masukkan fucuk, kiub ikan bilis, kacang panjang dan kobis, biar mendidih perlahan, jika kuah kurang tambah air.

Masukkan soo hoon dan tuang pati santan, perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Biar mendidih perlahan selama 2-3 minit sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

UNTUK LONTONG :- 

Isi nasi impit secukupnya dalam mangkuk sesuai, cedok kuah bersama isi2nya sekali, letak kan telur dan hidangkan bersama sambal tumis atau sambal kacang.....

Inila hasilnya.....apalagi...jom makan.....

Untuk sambal ni pulak saya buat cara paling sempoi.....saya blend 5 biji bawang merah, 3 ulas bawang putih, segenggam udang kering. Pastu saya tumis tanpa minyak bahan tadi bersama 6 sb cili boh ( cili kering yang dikisar halus) serta sebatang serai yang diketuk...... sekali sekala kacau supaya tak hangit. Agak2 dah kering skit airnya, masukkan minyak. Tumis hingga naik bau dan pecah minyak. Tambah garam, gula dan 3 sb air asam.jawa. Masak hingga sebati.....kecilkan api sebab sambal ni akan merecik2 (ala2 letupan kecil gunung berapi gitu.....hehehe)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...