Friday, May 25, 2018

Nasi Arab (Lamb Mandy)

Ini sebenarnya cerita nak sambut puasa kat opis aritu. Tempahan kawan opis....sempena segalanya.... . Lamb mandy.....dalam bahasa malaysia kambing mandi....hehhehhe...kambing tak suka mandi....sekali bagi mandi beberapa jam langsung hilang bau kambingnya.....


Nasi Mandy

Zulfaza Loves Cooking
http://zulfadreamland.blogspot.my

Bahan-bahan

1kg lamb shoulder~ dipotong kiub besar
1/2 sk ketumbar - biji
1/2 sk jintan manis - biji
1/2 sk lada hitam - biji
1-2 helai daun bay
1 sk all spices/mix spices
1 biji bawang besar ~ belah 4
1 inci halia- diketuk sedikit
Garam secukup rasa
Air secukupnya untuk merebus ayam
2 ulas bawang putih - diketuk sedikit

Bahan Untuk Nasi :-

4 cawan beras basmathi - cuci bersih, rendam selama 30 minit dengan air garam dan toskan
3 sb minyak sapi
10-12 cawan air/ stok ayam/daging
1/3 cwn kismis (tak letak pun tak pe)

Rempah tumis:-

1 batang kulit kayu manis
3-4 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
4 kuntum bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning/ safron- tak der pon takpe
Garam secukup rasa.

Bahan lain:-

1-2 sb minyak masak
Seketul arang (kecil jer dah cukup, sebesar telo ayam grade D..) aluminium foil/remekin

Cara-cara

Penyediaan kambing :-

1. Rebus kambing bengan semua bahan di atas kecuali pewarna hingga empuk. Keluarkan dari periuk, toskan airnya, ketepikan. Air rebusan simpan untuk masak nasi.

Didihkan stok kambing bersama ghee/ minyak, kismis dan rempah tumis hingga betul- betul memgelegak, dengan api yang besar masukkan beras tutup periuk dengan penutup periuk, biarkan hingga mendidih.

Bila mendidih, masukkan garam secukup rasa, kacau sedikit dan biarkan nasi masak 3/4 masak, dan toskan airnya sedikit, jangan kering kontang pukul pulak, tinggalkan sikit bagi lembab masa nak wapkan nanti supaya tak kering/ hangus.

Dalam periuk lan lain yang besar masukkan nasi tadi dan susunkan kambing dalam periuk, buat lubang ditengah-tengah nasi dan letakkan cawan kopi/remekin, letakkan seketul kecil arang yang telah dibakar hingga berbara, tuangkan sedikit minyak masak/zaitun pada arang tu..masa ni asap akan keluar berkepul-kepul...

Dengan api yang paling kecil, tutup periuk dengan aluminium foil cepat- cepat dan kemas supaya asap tak terkeluar dan cover dengan tudung periuk, kalu ada lesung batu letak atas tudung periuk tu kasi berast supaya asap tak kelua, tanak seperti biasa dan biarkan supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi lebih kurang 5-10 minit dan offkan api.

Buka tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang, titiskan 2-3 titik pewarna kuning dan biarkan selama 5-10 minit baru gembur nasi dengan garfu Kalu tak letak kaler pada nasi pon tak per...


Untuk sambal salsa

5 biji tomato
1 pokok ketumbar
Cili padi dan cili hijau
1 biji bawang besar
Garam secukup rasa
sedikit gula jika suka
Perahan 1 1/2 biji lemon

Kisar jangan terlalu halus.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...