Sunday, June 2, 2013

Peanut Butter Cake

Resepi ni saya cnp dari dapur siti delima. Bau mentega kscang tu memang semerbak. Siapa yg suka kacang boleh cuba resepi ni. Kerak yg baru masak tu rasa macam biskut pulak.
Kek saya agak keperangan sbb saya guna gula perang dicampur sedikit gula putih sbb kebetulan stok gula saya dah habis langsung...semangat nak buat membuak2 jadi gula perang pun gula perang la...
Resipi asal Chef Amy Wong - Buku Resepi Lovely Butter Cake dan di olah : sitidelima.
Bahan-bahan :
250 gm butter - suhu bilik
200 gm gula kastor - (asal 220 gm) - (saya guna 150 gm gula perang + 40 gm gula biasa)
1/2 sudu kecil esen vanila
230 gm tepung naik sendiri - ayak (saya guna tepung gandum + 1 sk baking powder)
3 biji telur A
1 biji kuning telur
150 gm crunchy peanut butter (saya guna creamy)- (kalau rajin, bakar kacang tanah dan kisar)
100 gm kepingan coklat  - perasa blueberry yang kecil-kecil (saya guna coklat yg ada kacang hazel) - (guna coklat bar pastu cincang pun boleh)
20 gm kismis hitam - jika suka (saya tak letak pun)
Cara-cara :
1. Gris loyang bulat 8 inci dengan butter dan alas bawahnya dengan kertas minyak. Atau guna silicone mould jika ada.
2. Pukul gula dan mentega hingga kembang dengan kelajuan sederhana tinggi selama 2-3 minit, tambah esen vanila, putar rata.
3. Tambah telur dan kuning telur satu demi satu putar lagi. Tambah mentega kacang dan pukul sebentar.
4. Masukan tepung dan gaul rata. Akhir sekali masukkan coklat cadburry  yang dipatahkan dua dan kismis yang telah diayak dahulu dengan sedikit tepung dan kacau rata.
5. Tuang ke dalam acuan pembakar. Bakar pada suhu 175 C selama 55-60 minit atau hingga masak. Uji dengan lidi jika keluar bersih kek dah masak.
NOTA : Jika guna acuan kecil kurangkan masa pembakaran kepada 25-30 minit.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...