Monday, June 24, 2013

Kuih baulu kemboja

Resepi asli dari airtanganciksiti. Tengok cik siti tayang kat fb dia terus je teruja nak cuba. Lagi2 bila cik siti kata resepi asli mak dia...

Balik dari opis, terua sinsing lengan. Bancuh baulu ni....dah sukat tepung bebagai sekali tengok telur tak cukup....sanggup tu start enjin pegi kedai beli telur.

Dah siap bancuh sekali gitu, cari acuan tak jumpa pulok...guano nih... Tapi takpe...baulu kemboja tak semestinya rupa tuh jer....apalagi...guna jer la acuan silicon utk muffin tu...apa ada pada rupa...kankankan...

Bila dah dua kali bakar...jam pun dah kol 9 malam....bancuhan banyak lagi...ku tuangkan ajer dalam loyang non-stick...habis cerita.

Bahan2nya

1 cawan telur
2 cawan santan (boleh kisar dengan daun pandan)
2 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 sb tepung beras
Saya guna paste pandan
Bijan secukupnya

Cara-caranya

Gaul semua hingga sebati. Lengserkan acuan dengan sedikit minyak. Tuang adunan, taburkan bijan secukupnya dan bakar pada suhu 180°c selama 1/2 jam atau hingga keperangan.

Kalau nak perisa pandan boleh, durian boleh..

Petua : kalau nak bakar pagi, bancuh malam n simpan dalam fridge. Pastu bancuh guna sentuh kayu n jgn guna mixer...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...