Saturday, June 22, 2013

Kuey tiaw kungfu

Pilihan menu untuk pagi ni ialah kuey tiaw kungfu. Selalu makan kat kedai, tak puas. Macam2 kurang termasuklah kurang sedap. Bila memasak sendiri ni macam2 boleh dimasukkan. Perencahnya pun boleh masukkan extra3.
Saya suka makan dengan sambal belacan macam kat bumbung pkns tu. Pagi ni pun tumbuk skit sambal belacan semata2 nak mkn dengan kueytiau nih....
Bahan2 (utk 1 org makan) :-
Kuey teow
1 biji telur
Sayur (kailan, karot, sawi, kobis, putik jagung dan bunga kobis)
sedikit lada hitam (ditumbuk)
Bawang besar (hiris atau cincang)
1 sudu sos tiram
2 ulas bwg putih
2 biji cili padi (ketuk dulu - kalau nak pedas tambah)
3-4 ekor udang (blh gantikan sotong atau ayam)
1 sk tepung jagung ( bancuh dgn 2 sb air)
Garam secukup rasa
cara2 :-
Pecah kan telur dan masukkan kuey teow ke dlm telur. Gaul2kan hingga sebati kemudian goreng kuew teow dgn telur menggunakan minyak yg banyak. (Pastikan minyak dah panas). Dah keperangan atau tepinya dah garing angkat, tos dan ketepikan.
Tumis bwg putih smpai perang dan masukkan atau sotong atau ayam (kalau guna udang masukkan semasa masuk sayur. Tunggu sampai masak dan masukkan air sikit utk buat kuah.  Masukkan sos tiram dan lada hitam. Perasakan dgn garam dan masukkan sayur. Utk pekatkan kuah masukkan tepung jagung. Bila dh pekat skit tuangkan kuah ke atas kuey teow yg telah di goreng tadi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...