Friday, April 20, 2018

Kuih Cara Manis


Minum petang....kuih cara. Cara mana pun okey...caramu dan caraku mungkin berbeza tapi asal hepi ikut saja cara mana kau dan aku suka....Ini cara kakak saya....bukan cara saya.....sampai rumah petang semalam tengok kakak tengah wat kuih ni....anak2 request kuih kegemaran diorang....terutama si kecik tu...suka sangat. Dan kalau dia makan tak kenyang kuih dah habis nanti nangis guling-guling.....nasib la kuih ni senang nak buat.....kalau dia minta macaron buat perangai camni leh fengsan ummi dia ni.


Kuih cara manis

1 cawan tepung gandum
1 1/4 cawan air pandan (atau perisa pandan)
1 biji telur
Sedikit garam

Kisar sebati semua bahan.

Gula
Minyak
Acuan bahulu

Panaskan acuan. Oleskan sedikit minyak masak. Tuang adunan sehingga penuh.  Sudukan sedikit gula ditengah adunan.

Tutup acuan dengan tudung periuk dan biarkan masak selama 3 - 5 minit. Gunakan api kecil untuk mencungkil kuih yg telah masak (saya guna lidi cungkil gigi jer atau cake tester)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...