Wednesday, April 19, 2017

Cucur Jawa



Macam-macam nama kuih ni. Kuih Cucur jawa aka Penyaram Lembut aka Topi Mexico. Tapi tak kisah la....apa pun orang panggil saya tetap suka kuih ni. Kalau buat, memang saya akan makan banyak. So far, Alhamdulillah. Resepi yang biasa saya guna ni menjadi....macam topi nyonya pegi kebun....

Ramai peminat kuih ni...dan ramai yang cuba tapi tak menjadi. Mana silapnya, hanya Allah jer yang tau....tak nampak macam mana orang buat jadi tak boleh nak komen.


Kuih Cucur jawa akak Penyaram Lembut aka Topi Mexico @ ZLC
http://zulfadreamland.blogspot.my

Bahan2:

500g tepung gandum
100g tepung beras
600 ml air
1 sk garam
500g gula apong/gula melaka  + 200 ml air
(kalau guna gula putih boleh kurangkan jumlah gulanya)
Minyak masak secukupnya

Cara2:

Masak gula dengan 200 ml air hingga gula cair sepenuhnya. Ketepikan. Apabila gula cair sepenuhnya boleh lah tambahkan baki air selebihnya.

Dalam bekas,satukan tepung gandum dan tepung beras dan garam.  Tuang air gula apong yg telah  ditapis ke dalam tepung dan kacau menggunakan hand whisk sehingga sebati. Tapis adunan dan perap semalaman.

Panaskan 1 cawan minyak masak (guna api perlahan),  ambil satu senduk kecil dan tuang adunan di tengah2 kuali. Biarkan sehingga ia masak dari tepi ke tengah dan tepinya kelihatan keperangan barulah diterbalikkan. Toskan minyak. Kuih ini memang digoreng satu persatu. Selamat mencuba!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...