Monday, April 17, 2017

Onde-onde/buah melaka/klepon


Airtangan anakanda. Sarapan pagi dan minum petang kami sekeluarga semalam, hasil tangan anakanda. Pagi anak yg kedua buat sorang2....ummi pantau jer. Petang pulak anak2 empat orang tu buat secara berjemaah...uli sama2....gentel sama2...golek sama2....layankan aje lah labu....diorg tengah seronok nak buat....biarkan. Nanti kalau disekat2 minat anak2 nak ke dapur, dah besar nanti susah nak mula.

Saya sendiri pun sejak sekolah rendah dah mula memasak...terutamanya kuih2 mudah macam ketayap, cucur, lempeng, cara dan lain2. Jadi dengan anak2 pun saya galakkan begitu....macam biasalah lepas masak dapur jadi tongkang pecah sedikit...takpe...asalkan bahagia.


Onde-onde/buah melaka/klepon

Tepung pulut
Air pandan (Kisar daun pandan dengan air dan tapis atau air + esen/pes pandan)
Gula melaka/nise

Air secukupnya untuk merebus

Kelapa parut digaul sedikit garam (seelok2nya gunakan kelapa muda dan ambil bahagian putihnya)

Didihkan air di dalam periuk.
Masukkan tepung ke dalam mangkuk. Tambah air pandan sedikit2 sambil diuli hingga menjadi doh yang lembut.
Ambil sedikit doh, bulatkan kemudian leperkan. Isi dengan gula dan gentel bulat. Masukkan ke dalam air yg mendidih. Masak hingga bebola timbul. Angkat yg timbul dan golekkan ke atas kelapa parut. Sedia dihidang.


********Amaran: Kuih ini mengandungi gula cair yang panas....jadi pastikan kuih sejuk sebelum dimakan. Selalunya kuih ini dibuat dalam bentuk yang kecil agar boleh dimasukkan terus ke dalam mulut tanpa perlu digigit untuk mengecilkannya kerana gula yang cair itu akan meleleh keluar....heheheh....hati2.....jangan makan gelojoh2 sangat nanti boleh tercekik pulok....

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...