Wednesday, April 26, 2017

Beef Lasagna


Menunaikan permintaan anak-anak. Malam Ahad lepas bawa anak makan kat restoran sempena besday puteri ke 2. Saya memang tak sempat nak sediakan apa2 sebab kena pulak hari besday dia tu jatuh pada hari saya bertugas untuk temuduga calon pelajar. Adehhhhh....kesian anak2. Nak buat camna.....jadi sampai jer ke rumah selepas azan maghrib...tak sempat mandi dan tukar baju, teruslah keluar makan. 

Kat restoran, bagi anak2 pilih menu sendiri....ada yang oder fish n chips, dan yang sulung oder lasagna....sudahnya semua serbu makanan kakak....makanan sendiri tak termakan. Disebabkan masing-masing pakat tak puas makan lasagna malam tu, ummi pun janji la nak buatkan....memang bersungguh2 diorang makan. Puas hati dapat makan kenyang kalini....

Lasagna kali ni saya guna resepi yang saya olah dari sumber John Chandler @ allrecipe.com. Sedap kata mereka dan saya yakin ianya sedap walaupun saya langsung tak menjamahnya dari cara diorg makan....bersungguh-sungguh dan bertambah2....Alhamdulillah.


World's Best Lasagna @ ZLC
@ http://zulfadreamland.blogspot.my

500 gm daging cincang
1 cawan bawang besar cincang
5 ulas bawang putih cincang
5 biji tomato - buang kulit dan cincang
1 tin besar tomato puree
1/2 cawan air
2 sb gula @ secukup rasa
1 1/2 sk basil leaves
1/2 sk serbuk jintan manis
1 sk Italian seasoning @ Mix Herbs
1 sb garam atau secukup rasa
1 sk serbuk lada hitam
4 sb daun parsley segar - cincang
12 keping lasagna
300 - 400 gm ricotta cheese (saya ganti dengan cream cheeese)
1 biji telur
sedikit garam
250 gm mozzarella cheese, sliced
3/4 cawan parutan Parmesan cheese
Minyak zaitun untuk menumis

Cara-caranya

Tumis bawang2 hingga naik bau. Masukkan daging dan tumis hingga daging berubah warna dan airnya kering. Kemudian masukkan tomato cincang dan puree serta air. Masak hingga mendidih.

Perisakan dengan gula, garam, basil, jintan, Italian seasoning, 1 sb salt, pepper, and 2 sb parsley.

Biarkan merenih selama 45 minit dan kacau sesekali supaya tak berkerak.

Sementara itu, panaskan air dan masukkan sedikit garam. rebus lasagna hingga lembut. ikut arahan di pack. Toskan pasta dan basuh dengan air. (Kalau tak nak rebus - rendamkan pasta ni sebentar dan sos kena lebih berkuah)

Dalam mangkuk, satukan cheese ricotta dan telur. Panaskan oven pada suhu 190 Celcius. Ambil loyang/bekas bakar, ambil 1 1/2 cawan sos dan tuang di dasar loyang bersaiz lebih kurang 9 x 13 inci. aturkan 6 keping pasta. tuang 1/2 adunan ricotta diikuti 1/3 mozzarella dan tabur 1/4 cawan parmesan.  Ulang proses dan akhiri dengan lapisan mozzarella dan parmesan cheese. Cover dengan aluminium foil ( to prevent sticking, either spray foil with cooking spray, or make sure the foil does not touch the cheese.)dan bakar selama 25 minit. Buka foil dan bakar lagi selama 25 minit. Sedia dihidangkan.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...