Wednesday, April 5, 2017

Biskut bangkit mentega bijan


Biskut lagikkkkk.....😃😃😃. Dah mula buat rasa tak bleh berenti.....semua resepi nak digeledah...
Dibawa keluar dari persembunyiannya.... Yang ni pun buat satu adunan jer. Dapat la dua balang jugak...

Biskut guna mentega tulen ni baunya mengancam.......masa mula mengadun pun doh dia dah semerbak mewangi....apatah lagi bila dibakar....tu yang jadi tak sabar2 nak makan. Tak sempat sejuk terus jer ngan beberapa keping.....anak2 pun sama.😍😍😍


Biskut Bangkit Mentega Bijan
@ Zulfaza Loves Cooking

Bahan-bahan

250 gm tepung ubi
1 cawan tepung gandum
50 gm bijan - sangan (goreng tanpa minyak)
1 cawan gula icing - diayak
1 biji telur
mentega secukupnya (nak lebih sdp guna yg berkualiti)
1 helai daun pandan (saya guna lebih untuk bau yang lebih kuat) - dikerat
Bijan untuk hiasan

Cara-cara

Tepung2 disangan dengan daun pandan hingga ringan. Buang daun pandan dan sejukkan. Gaul dengan bijan.

Gula dan telur digaul rata dan masukkan tepung dan gaul lagi.

Masukkan mentega sedikit2 sambil diuli hingga adunan lembut dan boleh dikepal. Canai doh dan terap, hias bijan jika suka.

Bakar pada suhu 160C selama 15-20 min atau ikut kepanasan suhu oven masing2 hingga masak.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...