Monday, April 10, 2017

ROTI BLUDA a.k.a BLUDER


Roti traditional terengganu menurut sumber. Makin lama makin ditelan zaman katanya. Teksturnya kombinasi roti dan kek...lembut sangat. satu adunan dapat banyak sebab menggunakan 1 1/2 kg tepung. Resepi yang dikongsi shshada.blogspot saya pilih untuk cuba setelah membaca dan meneliti beberapa sumber lain dan komentar berkenaan keaslian resepi dan sebagainya.

Uniknya roti ni pada saya adalah penggunaan minyak sapi....dan adunannya lembik, jadi tak boleh lah dicanai seperti lain2 roti tu. Memang kena guna acuan untuk memasaknya. Adunan sepatutnya dimasukkan 1/4 acuan jer tapi saya ni suka sangat tak baca betul2...masukkan 3/4 acuan menyebabkan roti saya senget benget dan ada yang melimpah keluar dari cup.... Lesson learned...baca resepi dua tiga kali dan baca betul2 sebelum buat....hehehehe.



ROTI BLUDA a.k.a BLUDER

Bahan Ibu
½ kg tepung gandum
1 pek yis mauripan (aku lebihkan yis)
2 s/b gula kasar
4 cwn air

Bahan lain
7-8 biji telur
2 1/2 cwn gula kasar (saya guna gula perang)
1kg tepung gandum
6 s/b mentega (resepi asal guna margerin)
3 s/b minyak sapi
1/3 tin susu cair (saya guna susu segar)

Caranya

1. Campur semua bhn ibu, gaul rata dan biar sehingga naik 1 kali ganda - gaul guna tangan jer.
2. Bila bhn ibu tadi dah naik, masukkan telur, gandum dan gula, kemudian gaul rata. (still gaul dengan tangan)
3. Masukkan susu cair, butter, minyak sapi dan planta satu persatu dan gaul rata. Gaul kena angkat turun. (tu sebab kena guna tangan nak kena angkat turun adunan tu..  )
4. Masukkan bluda td kedalam bekas pembakar yg telah digris minyak sapi. (kandungan 1/4 sahaja bekas pembakar)
5. Biar sehingga bluda tadi naik sekali ganda lg, kemudian bakar pd suhu 180 darjah bergantung pd oven masing2 sehingga masak. (warna kekuningan) Sekitar 30 minit.
6. Bila masak, keluarkan dr bekas pembakar dan sapu sedikit minyak sapi.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...