Wednesday, November 16, 2016

Kuih Cek Mek Molek


Kuih traditional kelantan pulak..... Sekarang ni musim saya mengkaji dan mencuba kuih2 traditional negeri2 tanah melayu....hahhaha. Perlis sudah...N9 sudah...Kedah sudah....
Kali ni turn Kelantan pulak. Nak round satu Malaysia melalui blog nih.

Kuih ni macam.kuih belotok dari negeri kedah...kat utara tu inti daging dan pedas2 skit...yg ni pulak intinya gula....of course la rasanya maniskan...

Tapi apa pun dua2 pun sedap dan ada peminat yang tersendiri. Anak2 saya memang pilih yang manis nih.


KUIH CEK MEK MOLEK

Bahan kulit:
1 kg keledek ~ direbus hingga empuk (saya potong dan kukus hingga empuk)
1 cawan tepung gandum
gula dan garam secukupnya

Caranya:

1. Keledek yang telah direbus, masuk dalam bekas, tambah garam dan gula kemudian dilecek halus ketika masih panas. Biarkan hingga suam. (***Cara ZLC: Keledek yang telah dikukus dibuang kulitnya, tambah garam dan lenyek hingga halus)
2. Dah suam, tambahkan tepung dan uli sebati.
3. Ambil sedikit adunan, leperkan, masukkan gula, tutup dan bentukkan membujur. Buat hingga habis.
4. Panaskan minyak, ambil kuih dan goreng dengan api sederhana besar hingga garing dan keemasan.
5. Jangan makan panas2 sgt nanti melecur lidah sebab gula yang dimasak tadi akan cair dan panas.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...