Sunday, November 20, 2016

Apam coklat gebu


Semalam masa tengah intai2 fb, post si Harum Mawar ni lalu lalang kat depan mata. terbekenan pulak menengoknya. Resepinya senang pulak tu.

Petang ni sambil2 siapkan tempahan cucur penyaram, saya adun la apam coklat ni untuk minum petang. Sikecik tu meragam pulak nakkan kuih donut (kuih keria) sebaik bangun tidur....bahan nak buat takde....jadi cuba la umpan dengan apam coklat ni.

Apam ni memang sangat2 gebu dan lembut. Saya olah sedikit dengan menambah baking powder dan saya tak masuk blender pun, kacau dengan whisk jer sekejap....agak2 sebati jer.




Apam Coklat Gebu

1 cawan tepung
1/2 cawan gula perang
1/2 cawan air
1/2 cawan minyak masak (@ mentega cair)
1/2 susu pekat
1 biji telur
2 sb serbuk coklat
1/2 sk baking soda
1/2 sk baking powder




Satukan semua bahan dan gaul rata. Oleskan acuan lompang dengan minyak. Tuangkan adunan dan kukus selama 10 - 15 minit dalam kukusan yg telah dididihkan airnya terlebih dahulu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...