Wednesday, November 9, 2016

Apam Gula Hangus


Hari ni merajinkan diri buat apam gula hangus untuk makan senja...hahhaha. Nak kata minum petang pun tak sesuai sangat sebab buat lepas balik dari pejabat...Pukul 6.30 baru mula mengadun....first round siap kukus azan maghrib dah berkumandang.

Plan asal nak buat dari Isnin aritu tapi malas mengatasi keinginan untuk makan apam ni...jadinya air guka hangus yang dah disediakan tu simpan jer la dulu.

Tadi bila sampai ke rumah Encik hubby tengah menyediakan asam pedas. Tu yang hilang penat sebab dah tak perlu memasak lauk makan malam. Tq la encik hubby.....kerana mu siap jugak apam gula hangus hari ni.



Apam gula hangus (sukatan cawan)

Penyediaan gula hangus

1 cawan gula
1 cawan air mendidih

Cairkan gula dan masak hingga keperangan. Apabila gula telah perang masukkan air mendidih dan kacau hingga sebati. Tutup api dan sejukkan.


2 biji telur
2 sb mentega
1 sk esen vanilla
1 sk baking soda
1/2 cawan minyak
1 1/2 cawan tepung gandum
1/4 sk garam


Kisar telur dan mentega selama 3 minit. Masukkan esen dan baking soda. Kisar lagi hingga sebati.

Masukkan minyak. Kisar selama 1 minit lagi dan kemudian tuangkan bahan yang dikisar ke dalam mangkuk adunan. Masukkan air gula dan kacau rata menggunakan whisk. Akhir sekali masukkan tepung dan garam. Pukul menggunakan whisk hingga adunan sebati.

Panaskan pengukus. Oleskan acuan dengan minyak masak. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama 15 minit atau hingga masak bergantung kepada saiz acuan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...