Tuesday, November 15, 2016

Bingka Kentang


Stok kentang banyak kat rumah ni sebab salah faham dan ke konfiusan antara pengirim dengan pembelinya... dalam kepala hakak masa kirim tu sebut satu guni (yang biasa beli guni kecik dalam 3 kg jer). Sekali gitu bila kakak hakak balik dari paso....nah engko...satu guni beso agaknya 10kg ker lebih dalam tu.

Dah macam2 juadah dibuat menggunakan kentang ni tau...tapi tak habis2.

Tu yang malam semalam buatkan pulak bingka kentang ni, guna resepi yang hakak songlap dari blog citarasawan.

Kat kampung hakak kuih ni dipanggil kuih bengkang.....bila dok kat bando ni membiasakan lah lidah ni sebut bingka...lembut jer bunyi dia...selembut hasilnya ni.


Bingka kentang

Bahan-bahan.

1 cwn kentang rebus (lebih kurang 2 biji saiz sederhana)
1 1/2 cwn tepung gandum
3 cwn santan
1 cwn gula (gula saya kurangkan jai 3/4 cawan jer)
3 sb mentega
4 biji telur
sedikit garam
pewarna kuning (saya omit pewarna)

sedikit bijan (bijan pun tk letak sbb habis stok buat kuih bom)
2 sb minyak utk sapu pada loyang.

Cara-cara.

1. Kentang di rebus dan dilecek.
2. Masukkan kesemua bahan ke dalam blender kecuali bijan dan minyak.Kisar sebati.
3. Sementara itu panaskan oven 175c.Sapukan minyak di sekeliling loyang dan masukkan dlm oven sebentar.
4. Keluarkan loyang dan tuang adunan tepung tadi dan taburkan bijan di atasnya.
 5.Bakar selama 45 minit dan tambah 5 minit lagi utk garingkan bahagian atas. (Saya guna magic pan ni jer....memang magic.....setengah jam jer kot da masak)
6.Biarkan betul2 sejuk barulah di potong.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...