Thursday, April 18, 2013

Vanilla yogurt muffin

Stok yogurt yg sepatutnya nak buat lassi mangga tapi tak dibuat2 sebab mangganya dah dimakan oleh anakanda2 tercinta akhirnya digunakan utk buat macam2...roti yogurt, muffin yogurt....
Nak cerita sikit pasal muffin yogurt yg resepinya di Cnp from laurainthekitchen.com. Rasa dan tekturenya ala2 apam. Tak manis sgt...tambah lagi kalau tak letak streusel topping tu....
Kengkawan bole cuba, bila ada lebihan yogurt yg dah bertapa dalam peti sejuk tu...
Terjemahannya saya akan buat kendian yer...arini mood malas nak translate...

Streusal Topping tu sepatutnya timbul kat atas muffin tu jer tetapi sebab laura tak tulis letak tepung jadi gulanya semua mencair dan turun ke bawah n dalam muffin.... tapi hasil dari pencarian maklumat yang dibuat berkenaan streusal topping tu memang ada digaul dengan tepung gandum... jadi resepi si laura ni saya dah ejas sikit.... Disebabkan penduduk kat rumah saya ni tak suka kek/muffin yang rasa rempah tu, saya omit serbuk kulit kayu manis tu ye.... tapi sebenarnya sedap sangat kalau letak...


Makes 12
Ingredients:
1/4 cup of Vegetable Oil
½ cup of Granulated Sugar
1 1/2 cup of Vanilla Yogurt
1 tsp of Vanilla Extract
1 tsp of Baking Powder
½ tsp of Baking soda
¼ tsp of Salt
2 Large Eggs
2 cups of All Purpose Flour


For the Streusel Topping:
½ cup of Brown Sugar
¼ cup of Raw Sugar 1
3 tablespoons flour
1/12 Tbsp of Unsalted Butter, melted
½ tsp of Cinnamon
¼ tsp of Salt

For this recipe, Laura uses:
Clear Mixing Bowls, Large Ice Cream Scoop Process,

1) Preheat the Oven to 375 degrees, line a muffin tin with liners and set aside.
2) In a large bowl, mix together the flour, baking soda, baking powder and salt and set aside.
3) In a large measuring cup or a bowl, whisk together the yogurt, eggs, vanilla, oil and sugar.
4) Pour wet ingredients into the dry and mix until they are all incorporated.
5) Divide the batter in the prepared muffin tin and set aside.
6) In a small bowl, mix together all of the ingredients for the topping, scatter the topping evenly on top of each muffin.
7) Bake for 18 to 20 minutes or until fully cooked through and golden brown.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...