Sunday, April 14, 2013

Buttered prawn @ udang goreng mentega


Cnp dari K.Nor@SecubitGaram. First time try....cari copstik tak jumpa satu pun....mesti dah jadi pedang budak2 tu....rupa tak hensem sangat tapi rasa sedap jer...
Buat untuk makan tengahari ahad...kebetulan anak buah n wife datang.... Masa kat sintok lagi dah berangan nak buat menu nih.... Pagi ahad terus jer cari udang kat tesco. Teringin punya pasal mahal pun tak kisah.
Buat sekilo udang, telurnya buat sikit jer... Kalau dapat udang galah atau udang harimau fresh nih mesti memgacam....

Udang goreng mentega

Bahan2:
12 ekor udang saiz besar
2 sudu besar butter
3 biji kuning telur sedikit daun kari
sedikit cili padi
serbuk kunyit & garam
minyak utk menggoreng
2 sb mentega
Cara2:
Lumur serbuk kunyit & garam kat udang. Goreng sehingga masak.
Bila udang hampir masak tu, masukkan daun kari & cili padi.
Gaul seketika sebelum diangkat.
Bila dah masak,ketepikan.
Dengan menggunakan minyak yg sama, biarkan minyak dikuali anggaran dlm 1/2 cawan cenggitu.
Panaskan minyak dan masukkan butter. Biarkan butter cair & minyak betul2 panas.Sementara tu,kacau2 telur bagi rata dan masukkan telur kuning dalam bekas roti jala. Matikan api bila minyak tu panas2.
Dengan menggunakan 2 tangan, tgn kiri pegang telur kuning ..tgn kanan pegang garfu...tuang perlahan2 telur sambil tgn kanan mengacau dlm bentuk pusingan.
Biar dia bertali2.
Kemudian bila dah selesai, angkat telur tu dah buh dlm tapis utk membuang minyak berlebihan.
Cara K.Nor: # K.Nor guna acu jala gak, tp kuning telur ni kan dia pekat sket jd K.Nor tambahkan sedikit putih telur utk mencairkannya. Cuba tuang dulu dlm bekas lain, kalau boleh keluar dgn elok tak perlu tambah lg putih telur tu, tp kalau masih payah nak keluar, tambah skit lg putih telur.
Saya pulak tambah susu segar untuk cairkan skit telur tu - saya refer dua tiga resepi yg guna susu cair utk telur tu...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...