Saturday, August 4, 2012

Chocolate Chips


Hari ni rasa nak meluahkan rasa la pulak...sedih sebenarnya bila ada orang kata saya kedekut resepi....Cuba la kengkawan pikir ye....saya ada blog dan di dalam blog ni saya masukkan resepi yg saya dah guna dan dan jadi dan orang lain pun dah rasa makanan yang saya buat dan orang kata sedap tapi camna la hamba Allah sorang ni ble criter kat orang yang saya ni kedekut resepi....dan orang yang dapat criter tu adalah orang yang saya offer untuk datang belajar kat rumah saya untuk belajar memasak tanpa sebarang kos dikenakan...cuma saya minta dia bawa bahan mentah supaya dia boleh bawa balik semua hasilnya...
 Manusia ni memang macam-macam kan kan kan...tapi takpe saya tak rugi apa-apa pun...

Ini resepi yang saya buat selepas tokok tambah tolak beberapa resepi yang saya try test.....Rata-rata yg makan sukakannya sebab sedap la kot...hehehe...ini pun dah lebih 15 tahun saya guna...kengkawan jangan tak cuba...

Bahan-bahannya..

250g mentega
130 g gula castor
100 g gula perang (kalau takde buat gula castor semua pun tak pe)
1 st esen vanila
2 biji kuning telur
380 g tepung gandum (ble guna separuh tepung red rose, separuh tepung gandum)
20 g  serbuk koko (kalau nak lebih kan koko kurangkan skit tepung makna kata tpg + koko = 400g)
1 sb baking powder
1/2 sb sodium bikarbonat
100 g almond (yang hiris nipis atau yang nips atau yang panjang2 tu pun boleh....)
100 g choc chip (kenkadang saya lebihkan 150g...ikut stok)
secubit garam

-------------
Pukul butter dengan gula hingga kembang. Masukkan telur dan esen  dan garam.
Pukul lagi sampai kembang.
Masukkan tepung yang telah diayak dengan serbuk koko dan serbuk penaik dan uli sebati.
Masukkan almond dan choc chip dan uli hingga rata.
Bulat2kan ikut la saiz apa2 yg disukai...
Bakar 160 celcius hingga masak (lebih kurang 25 minit)...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...