Saturday, August 4, 2012

Aiskrim Malaysia dan Buah Kabung aka Buah Kantau

Dua-dua benda ni klasik bg saya. Masa zaman kecik-kecik dulu ini la peberet saya dan mungkin ramai lagi kat luar sana.


 Ni namanya buah kabung. Masa kat kampung dulu, jumpa time raya jer. tapi sekarang dah ada yang ready made kat pasaraya. Tapi yang tu tak best. Selalunya orang akan buat warna merah. Ni blum masak.

Nak cari susah benda nih dan nak proses pun susah, sebelum kita ble nampak yang camni....
Saya selalunya dapat stok dari Kuala Kangsar, kebetulan kakak kawan baik hubby rajin cari sendiri utk dijadikan juadah berbuka kat belah2 kuala kangsar nu...

Apa yang saya buah berdasarkan pemerhatian yang dibuat masa kecik2 dulu (mak tiri saya selalu masak utk hidangan raya). Saya basuh bersih2, toskan dan rebus hingga mendidih. Bila dah didih saya toskan airnya dan saya masak sirap merah (sirap ros yang selalu saya guna jenama Yakin). Gula agak2 la ikut suka, kalau suka manis, sirap tu buat la manis skit. Pastu bila gula dah hancur, masukkan buah ni dan rebus la hingga warnanya meresap dalam buah.


Dah sejuk, simpan dalam bekas dan masukkan dalam peti sejuk. Dulu-dulu masa takde peti sejuk, mak tiri saya akan toskan buah tu dan panaskan sirap. Bila sirap dah sejuk, masukkan balik. Dia buat tiap hari supaya tak masam/rosak.

Ni sonang je nak buatkan....cuma perlukan air sebarang perisa dan plastik aiskrim yg ada gambar kingkong tu...Simpulkan ketat2 dan bekukan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...