Wednesday, August 29, 2012

Kek Coklat

Ni untuk kelas mengaji iman...request macam2 nak makan dengan uztazah n kawan tapi ummi jer tak sempat nak tunaikan......

Yang ni pun untuk iman n kawan2...buat dua ketul sebab kengkawannya ramai kat situ...

Yang ni buat untuk makan2 kat umah...topping lain skit...campur dengan creamcheese frosting lebih salut kek sebelum nih...jadi untuk tidak membazir n dapat kosongkan ruang kat dalam fridge tu maka dengan kreativiti yang ada campurkan dengan coklat topping tu...sedap tau...cubala ye...
 
Kek Coklat ni memang laku...sedap...boleh cuba pelbagai resepi yang ada kat bawah nih...yang saya selalu guna resepi Zaima...topping nak senang guna badariah punya...kurang meragam...tapi kalau yang suka mencuba boleh aje try yang lain2 tu...yang pasti menjadi, insyaallah....
Kek Coklat Kukus Zaiima (very moist)
Sumber: NoorMasri
Copipes dari Teratak Chetam...tq Chetam....

Bahan-Bahan:
1 cawan serbuk koko
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak (jika ganti dgn butter cair lagi sedap)
½ cawan susu manis
1 ¼ cawan tepung gandum
1 tsp baking powder
1 tsp soda bicarbonate
3 biji telur
Cara :
koko,gula,susu cair,susu manis dan minyak ke dlm periuk dan masak sebentar atas api kecil sehingga semua larut. Tutup api biarkan adunan suam Tepung, soda biakrbonat dan baking powder di ayak. Telur dipukul kembang dan dicampur dgn campuran koko tadi.Gaul rata dan campur tepung. Gaul sebati dan tuang dalam acuan dan jangan sampai penuh sebab nanti adunan naik. (tuang dlm 1/2 acuan je) Tutup acuan dng aluminium foil agar tidak masuk wap.Kukus selama 1 1/2 jam baru angkat dan sejuk kan .

TOPPING COKLAT dari Noor Masri

Bahan-bahan:
250 g coklat masakan } potong kecil2
1 sudu besar majerin
130 ml double cream atau whipping cream
sket gula halus secukup rasa (supaya topping tu tak pahit sgt) - optional

Cara membuat: Cairkan coklat secara double-boiler Alihkan dr api kemudian masukkan majerin, gula & cream Kacau sehingga sebati. Curahkan atas kek kemudian ratakan Bila dah agak sejuk/beku baru boleh lorekkan dgn garpu secara melintang dan menegak selang seli.

Kek Coklat Kukus Badariah - Sumber Puan Badariah Ibrahim (ResepiNet)

Bahan-bahan:-
2 cwn tepung gandum
1 cwn serbuk koko ( saya selalu pakai Van Houten)
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat
2 biji telur (Gred A)
1 cwn gula pasir
1 cwn susu pekat manis
1 cwn minyak masak (nak sedap lagi gunalah minyak Mazola)
1 cwn air panas

Cara-cara:
- ayak bersama tepung gandum, soda, baking powder dan serbuk koko.
- satu bekas lain pukul telur, minyak, susu dan gula bagi sebati ( tak payah pakai mixer )
- masukkan tepung yang diayak tadi, kacau sebati lagi
- last sekali masukkan air panas dan kacau sebati lagi.
- adunan ready utk dikukus. Kukus selama 1 jam.

Selalunya...Utk topping, saya buat camnie:- (buat double boil tau)
1/2 ketul buttercup
1/2 cwn serbuk koko
1/2 cwn susu pekat

KEK COKELAT KUKUS Ain - Sumber NUNZAI aka Nooraini (ResepiNet)


2 cawan gula castor
2 cawan tepung gandum
3/4 cawan koko powder
2 sudu teh bikarbonat soda
1/2 sudu teh baking powder
1 cawan minyak (mazola)
1 cawan susu cair
1 cawan air panas
1 sudu teh garam
3 biji telur
1 sudu teh esen vanilla

Cara-cara
Gula + Telur (pakai mixer boleh, pakai sudip pon ok) gaul sebati. Then masukkan tepung yang telah diayak bersama serbuk koko, baking powder & b.soda. Dah sebati, masukkan susu cair, diikuti minyak, biar bersatu dgn adunan tu. Pastu masukkan air panas, garam dan vanilla esen. Masa kukus pun dlm 1 - 1 1/2 jam.

Nota Kasi Chetam : Kek Coklat Kukus Badariah dan Ain seakan-akan sama. Bezanya cuma jumlah telur yang digunakan dan susu. Kek Ain guna susu cair dan gula yang lebih manakala kek Badariah guna susu pekat dan gula dikurangkan. Chetam dah cuba kedua-duanya dan pandangan peribadi Chetam kedua-duanya terasa coklatnya. Mungkin anda nak kurangkan koko sedikit sebab bagi Chetam sedikit pahit. Tapi kek Badariah yang dah dibubuh topping memang mengancam.
 


 


 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...