Monday, August 13, 2012

Biskut Seroja

Cantikkan biskut ni...rasanya ok, sesiapa yang suka peanut butter tu mesti cuba tau...buat pun tak la susah mana...dia ada acuan khas untuk tampuknya tapi memandangkan gajet tak cukup saya gunakan paper cup nih jer...dapat resepi dari masam-manis, ni copipes jer...hehehe, jgn marah ye tuan rumah.

(saya buat dua adunan...banyak skit dapat)

125 gm butter
40 gm gula ising
20 gm tepung jagung
1/2 sudu besar tepung kastad
200 gm tepung red rose atau tepung gandum
1 sudu teh esen vanilla
1/2 biji kuning telur
--------

Satukan butter dan gula ising dan pukul hingga sebati dengan speed perlahan
Tambahkan telur dan esen vanilla dan terus pukul
Semua tepung di satukan.
Kemudian masukkan ke dalam adunan sedikit-sedikit dan terus menguli sehingga adunan menjadi doh yang lembut dan tidak melekat pada tangan.
Ambil sedikit doh dan letakkan pewarna hijau ~ untuk kudup bunga. (versi saya takde kudup...)
Terap dengan acuan yang sesuai dan bakar pada suhu 160 celcius selama 15 minit.
Sejukkan sebelum letak peanut butter dan hias dengan manik 100 thousand

Hiasan
Peanut butter secukupnya (saya guna jenama lady's choice)
manik hiasan

Masukkan peanut butter ke dalam piping bag untuk mudah meletakkannya ke atas biskut (saya menggunakan nozel ising yang kecil - saiz tak ingat)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...