Thursday, December 8, 2016

TAUHU SUMBAT


Dah lama wooo tak makan tauhu sumbat. Dulu kat opis lama tauhu sumbat kak shila memang power....tapi la ni opis dah jauh berbatu2 ngan dia. Takde can la nak ngidam2.

Semalam balik kampung...emergency. MIL warded. Pagi2 kitab kitorang ke pasar mencari bahan nak masak2 untuk di bawa ke spital.  Jumpa orang melayu jual tauhu...comel2 jer saiz dia. 3 ketul seringgit, beli lima ketul nak buat goreng cicah ngan sambal kicap. Dalam perjalanan balik tertukar plan....buat tauhu sumbat pulak....hhehehhe....teringat kat tauhu sumbat kak shila.


Punya la comel tauhu ni sampaikan nak sumbat pun jenuh. Sos ni saya buat tak pedas sangat. Guna cili besar jer. Anak2 saya suka pulak...timun ngan karot mentah tu pun habis diorg makan. Tauge saya tak letak sebab takut cepat basi.....almaklumlah nak bawa bekal ke spital.


Tauhu Sumbat

15 keping tauhu - belah 2 (bentuk segitiga) - gaul kunyit dan garam - goreng dan toskan.

Timun - hiris lidi
Lobak merah - hiris lidi
Tauge - celur (jika suka)

Sos cili homemade

5 biji cili merah (boleh tambah cili padi jika suka)
5 ulas bawang putih
1 cawan air
4 sb cuka/air asam jawa pekat
Gula dan garam secukup rasa

Kisar semua bahan hingga hancur. Masak hingga sos pekat.


Belah tauhu dan sumbat dengan sayuran. Hidangkan dengan sos cili.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...