Monday, December 19, 2016

Petua supaya masakan tidak membuak keluar


Kali ni nak share petua nak elakkan masakan kita membuak ketika tengah masak. Almaklumlah kekadang kerja memasak ni kita buat sambil buat dua tiga kerja lain. Sedar2 masakan kat atas dapur tu membuak2... Melimpah keluar dari periuk. Jenuh la nak mengelap dan membersih dapur.

Biasa kalau masak nasi, rebus pasta, masak bubur dan lain2...bila dah mula mendidih kemungkinan membuak keluar tu 100% gitu...kecuali kalau kerap dikacau. Kalau nak mudah...tak perlu nak mengadap periuk tu sampai selesai mudah jer.....letakkan senduk atau sudip merentang periuk macam dalam gambar tu. Insya Allah tak membuak masakan tu.

Cuba la....


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...