Tuesday, January 26, 2016

SIMPLE BERRY COMPOTE

Semalam buat sekaya, harini buat SIMPLE BERRY COMPOTE pulak menggunakan strawberi dan mulberi. Apa ke benda compote ni?????? Compote (dalam bahasa perancis bermaksud adunan/campuran dan disebut sebagai "kampot") merupakan hidangan pencuci mulut dari tengah eropah. Diperbuat daripada buah2an dan air gula. Buah2 ni selalunya menggunakan buah berry dimasak dengan gula dan rempah ratus. Ada sesetengah buah menggunakan air dlm proses memasak tapi macam strawberi tak perlu tambah air sebab jus dari strawberi tu pun dah cukup.

Resepi dari http://minimalistbaker.com/simple-berry-compote/ jadi pilihan saya untuk menyediakan compote yg sedap ini. Kaya dengan khasiat.....tanpa pengawet. Mudah disediakan....sesuai untuk mereka yang alah kepada pengawet dan pewarna tiruan dan juga pilihan sihat untuk pesakit kencing manis.

SIMPLE BERRY COMPOTE

Ingredients

COMPOTE

3 cups fresh or frozen fruit (I used 1/2 strawberries, 1/2 bing cherries) - (3 cawan strawberi atau sebarang jenis berries segar atau sejuk beku)
3 Tbsp orange juice - (3 sb jus oren - saya guna lemon)

OPTIONAL ADD-INS

1/4 tsp Ground cinnamon - (1/4 sk serbuk kulit kayu manis)
1/4 tsp Fresh or ground ginger - (1/4 sk serbuk halia atau paste halia segar)
1 tsp Raw sugar (1 sk gula - saya lebihkan sikit gula)
1 tsp Chia seeds (add after removing from heat) - (1 sk chia seeds - masukkan selepas api ditutup dan pindahkan pan dari dapur)

Instructions

Place fruit and juice in a small saucepan and bring to medium heat. (Letakkan semua buah2han serta jus di dalam pan dan pasang api sederhana.

Once bubbling, reduce heat slightly and use a wooden spoon to muddle and mash the fruit. (Bila dah mula menggelegak, kecilkan api sedikit dan menggunakan senduk kayu kacau dan lenyekkan buah2 tersebut.

Continue cooking over medium-low heat for 10-12 minutes, occasionally mashing fruit to combine. Tambah gula dan bahan lain kecuali chia seed. Kacau sesekali selama lebih kurang 10 - 12 minit lagi.

Remove from heat and transfer to a clean jar or container to cool thoroughly. Tutup api dan alihkan dari panas. Masukkan chia seed dan kacau rata. Pindahkan compote ke dalam bekas dan biarkan sejuk sepenuhnya.

Store in the fridge and reheat to serve with french. toast, waffles,pancakes, oatmeal, ice cream sundaes and more. Simpan  dalam peti sejuk sebab compote ni tidak mengandungi sebarang pengawet. Sesuai dihidangkan bersama roti bakar, pancake, waffles, oatmeal, aiskrim dll...


Ni je yang tinggal.....mulberi dari ladang sekangkang kera....


Sedia dimakan atau disimpan di dalam peti sejuk.....


1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...