Thursday, January 21, 2016

Scone

Bila ada member group masak minta resepi scone, saya pun terus mencari dan meneliti beberapa resepi dari pelbagai sumber dalam dan luar negara. Scone yang duduknya dalam kategori kek ni merupakan hidangan waktu petang atau pagi bersama teh atau kopi panas. Biasanya dimakan begitu saja atau disajikan bersama jem dan butter.

Rata2 resepinya hampir sama, cuma ada yg guna buttermilk dan ada juga yg guna telur dalam adunan....selain menambah beberapa bahan seperti kismis, kranberi, mix fruits ...kekacang...

Sebelum ni saya memang tak terpanggil untuk makan atau membuatnya....hehehe....ermmmmm.... Sebabnya???? Entahlah yer....agaknya sebab rupanya not so tempting....ikut selera saya kot. Tapi bila ada orang request resepi, prinsip saya mesti cuba resepi yg saya nak share....terbukti reliable baru la berani...

Sumber saya pilihan saya kali ni ialah shahriahnovelistresepi.blogspot sbb saya tengok caranya mudah dan cepat. Hasilnya juga alhamdulillah....rasanya????....iras2 roti pun ada....kek????......ermmmm....macam tak....tapi sedap makan masa suam2 dengan kopi atau teh O....(saya makan masa dah sejuk pun ok jer)....jom le kita mewesternkan hidangan kita harini....

Scone saya ni ternipis la pulok....patutnya canai tebal dalam 2 cm....barulah boleh belah letak butter dan jemkannnnnn...

Scone @ ZLC

BAHAN-BAHANNYA :

2 1/2 cawan tepung gandum + 1 sudu besar baking powder + 1 sudu teh garam **
AYAK BERSAMA**

100 gm mentega *beku dan potong dadu

3 sudu besar gula castor
150 ml susu segar

Bahan tambahan (pilihan)
1/2 cawan cranberi
1/2 cawan kismis/kurma yg dipotong kecil2
1/2 cawan kacang hazel
Dll...

CARA :

Campurkan mentega dan *BAHAN AYAK* dan dengan menggunakan hujung jari gaul rata sehingga menjadi serbuk. Masukkan gula castor dan gaul rata.

Lubangkan di tengahnya dan tuangkan susu segar, sedikit demi sedikit sambil mengacau sebati dengan sudu.

**JANGAN DI ULI, SEKADAR MENJADIKAN IA SEBUKU DOH*

Leperkan adunan dengan menggunakan jari setebal 2 cm tebal.

**DOH ini memang agak lembik**

Terap dan sapukan dengan sedikit susu cair di atasnya... dapat lebih kurang 9 ketul. Panaskan ketuhar dengan suhu 180'C selama 10 minit. Masukkan adunan ke dalam ketuhar dan bakar selama 15-20 minit. Angkat dan hidangkan!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...