Sunday, January 10, 2016

Ayam goreng pandan

Dah lama teringin masak ayam pandan nih, tapi tak terbuat2, ada jer kekangan dan selalunya sbb takde daun pandan yg cukup. Semalam pegi pasar beli dua pokok daun pandan....puas hati. Dah buat bingka pandan pun daun masih banyak ...lebar2 pulak tu...tu yg terus dapat idea buat ayam pandan nih.

Ayam goreng pandan ZLC

4 keping dada ayam potong 4 setiap satu
2 sb minyak bijan
Kisar
1/2 cawan air daun pandan
1/2 labu bawang putih
3 inci halia
1 sk jintan manis
1 sk ketumbar
Garam dan gula secukup rasa
Perap ayam dengan semua bahan di atas selama sekurang2nya 3 - 4 jam.
Daun pandan secukupnya untuk membalut ayam
Lidi atau pencungkil gigi utk menyemat daun
Minyak secukupnya untuk menggoreng
--------
Saya balut cara mudah. Ambil seketul ayam dan lilit dengan daun pandan dan semat dengan lidi. Ada yang buat macam kon dan balut bentuk 3 segi. Nanti lain kali saya ambil gambar cara nak balutnya.
Siap balut semua ayam boleh simpan beku atau goreng terus hingga garing.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...