Saturday, January 16, 2016

Roti macam2 ada

Berkesempatan berada di negara timur tengah.....saya teruja dengan bahan masakan yang terdapat di sini....pelbagai...segar....harga berpatutan.....  Hari ni saya buat roti.  tepung roti kat sini sgt bagus....masih terlihat serat2 gandumnya....nampak sgt kualitinya berbanding yg dijual di malaysia... Tak timbul isu tepung tak elok dimakan selalu......jadi makanan ruji lagi... Kalau la saya boleh...ingin saja saya jadi pemgimport tepung supaya boleh jual tepung yg baik untuk org malaysia...

Ada hati nak bersaing dengan faiza dan lain2....jangan lupa nanti korang beli tau.....Tepung ZLC...terbaik dipasaran....😄😄😄😄😄😄😃😃😃😃😃


Resepi roti asas  ZLC

500 gm tepung roti (high protein)
7 gm sotftener
5 gm improver
50 gm gula
5 gm garam
8 gm yis
60 gm mentega
30 gm susu tepung
1 biji telur
225 gm air ais

Satukan semua bahan dalam besen kecuali mentega. Uli sebati sebelum tambahkan mentega. Uli hingga elastik. Kalau guna BM ikut arahan dalam manual untuk doh.

Perap hingga 2 kali ganda atau terus bahagi doh dan bentuk dan letak bahan tambahan ikut citarasa. Perap (proof) selana 2 jam atau hingga naik 3 kali ganda lebih kurang.

Untuk kali ni saya letak lebihan kastard untuk puff di dalam bun dan sebahagiannya letak keju dan gula.

Yang berwarna hijau tu saya letakkan air perahan daun pandan....inti kelapa dan burger bun.

Saya bakar pada suhu 180 celcius selama 20 minit lebih kurang dalam oven yg trlah dipanaskan terlebih dahulu......suhu dan tempoh bergantung pada oven masing2 juga.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...