Friday, August 28, 2015

Bubur Jagung gula hangus


Sejak dapat resepi pengat pisang yg guna gula hangus daripada kawan lama aritu terus la sume bubur dan keturunannya saya buat guna kaedah yg sama. Takde la susah2 nak cari gula melaka or nise yg stoknya kena tunggu hubby outstation ke pantai timur nunnn. Ada la kelainan rasa dan bau bila guna gula hangus ni tapi hati2 masa menghanguskan gula...jangan dah pasang api pakat tinggalkan....tak pasal jer dapat gula hangit.

Pegi pasar aritu beli jagung...buatkan bubur sbb si bungsu suka sangat dengan bubur jagung sama macam ummi dia jugak.....buat 5 tongkol....dapat la seperiuk sederhana. Puasla dia makan...tak abis lagi dah pesan nanti ummi buat banyak2 lagi tau...


Resepi bubur jagung gula hangus

1 cawan gula - dihanguskan sehingga warna perang gelap tapi bukan hangit. Masukkan 1 cawan air didih perlahan2. Awas gula akan meletup2 ketika ini. Gunakan senduk kayu yang panjang untuk kacau gula hingga cair.
5 tongkol jagung - hiris nipis
5 cawan santan
1/2 cawan sagu dibasuh dan toskan
Daun pandan simpul
Sedikit garam

Satukan semua bahan. Masak hingga mendidih. Kacau selalu agar santan tak pecah minyak. Rasa manisnya. Jika kurang manis boleh tambah gula secukup rasa.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...