Thursday, September 21, 2017

Kuih Cara Manis


Sarapan pagi....buat kuih yang mudah2 jer. Plan asal nak buat apam nasi, tapi malam semalam balik kerja agak lewat...hampir jam 11 malam. Jadi plan terpaksa tukar sebab kederat dah takde nak mengukus apam malam2 buta tu.....mata pun dah berat sangat rasa nak membuta je.

Fikir punya fikir akhirnya jadilah kuih cara manis ni.....anak2 saya suka ya amat.


Kuih cara manis

1 cawan tepung gandum
1 1/4 cawan air pandan (atau perisa pandan)
1 biji telur
Sedikit garam

Kisar sebati semua bahan.

Gula
Minyak
Acuan bahulu

Panaskan acuan. Oleskan sedikit minyak masak. Tuang adunan sehingga penuh.  Sudukan sedikit gula ditengah adunan.

Tutup acuan dengan tudung periuk dan biarkan masak selama 3 - 5 minit. Gunakan api kecil untuk mencungkil kuih yg telah masak (saya guna lidi cungkil gigi jer atau cake tester)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...