Friday, September 22, 2017

Kek keju minyak


Kisah semalam. Lepaa maghrib semalam mula membaking 2 biji kek...satu untuk tempahan jiran dan satu lagi tersting resepi olahan sendiri.

Seram sejuk juga menunggu kek masak. Kot2 la tak menjadi. Kalau jadi pun kot la rasanya hampeh...fuhhhh. Bila oven dah berbunyi cepat2 pergi menjengok...tengok rupa macam takde masalah....tapi rasa...ermmmmm kena tunggu sejuk baru leh potong.

Bila dah agak sejuk....tak sabar2 nak potong...nak rasa. Alhamdulillah...kira success....kek menjadi...lembut...lembab. Boleh la saya share resepinya..


Kek Keju Minyak

Bahan-bahan

6 biji telur gred C
3/4 cawan gula perang
2 cawan tepung gandum diayak dengan 1 sb baking powder
3/4 cawan susu pekat
1/4 cawan cream cheese
1 sb ovallet
1 cwn minyak masak
1 sk esen vanilla


Cara-cara

Putar telur, gula dan ovallet hingga kembang dan berkrim.

Masukkan susu pekat, keju dan esen vanila, putar lagi.

Masukkan minyak masak. Putar lagi. Masukkan tepung gandum. Gaul rata.

Bahagikan kepada 3 bahagian. Warnakan ikut citarasa.


Gunakan loyang 9" dan alas dengan baking paper dahulu loyang tersebut. Panaskan oven 170 darjah. Kemudian senduk adunan ke dalam loyang dan corakkan ikut citarasa.

Bakar dalam oven guna rak yang agak bawah. Saya bakar selama 50 minit. Tempoh pembakaran adalah bergantung kepada saiz loyang dan kepanasan oven. Cucuk kek tu bila tengok permukaan kek dah nampak keperangan.

***kalau permukaan kek sudah agak gelap dan kek belum masak sempurna...letak foil aluminium di atas permukaan kek dan terus bakar kek hingga masak.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...