Thursday, January 9, 2014

Ubat batuk homemade

Nak share petua yg saya guna utk merawat batuk....saya dah pernah share tapi N3nya dah lama....kekadang orang malas nak geledah blog archive ni jadi saya postkan lagi la...
setakat ni berkesan utk kami sekeluarga..Madu tidak digalakkan untuk anak bawah ..dah tak perlu minum ubat batuk yg menyebabkan mengantuk tu...anak2 pun suka. 

saya nak share gak sedikit info tentang madu dan bayi usia 1 tahun ke bawah sbb ramai yg tanya sesuai ke tak bg ubat ni utk baby diorang.....jadi baca post kat bawah ni yer. maklumat ni saya google kat internet dan pernah baca kat paper ke majalah tak ingat dah..

Madu dan bayi 1 tahun ke bawah....

Madu tidak digalakkan untuk anak bawah setahun..ini adalah kerana madu mungkin mengandungi spora Clostridium botulinum - sekiranya madu itu tercemar..benda ini tidak mendatangkan sebarang masalah kepada orang dewasa tetapi boleh menyebabkan botulism (sembelit, kurang selera makan, penghisapan yang lemah (weakened sucking) dan kelesuan) kepada bayi.....Kes botulism pada bayi ini sangat-sangat jarang sebenarnya tetapi kita masih boleh berhati-hati , manakala reaksi allergy juga sangat-sangat jarang walaupun ada.

Untuk botulism , jika kalian (ibu-ibu) merasakan bayi kalian tidak cukup kuat , cukuplah sekadar kalian ibu-ibu mengamalkan madu sehari-hari, dan bayi kalian cukup sekadar minum susu kalian. Susu dari ibu yang mengamalkan madu juga cukup membantu tumbesaran bayi.

Jika kalian yakin dengan peniaga/pembekal madu yang kalian dapati dari kawasan yang tidak mempunyai pencemaran ini, kalian boleh memberikan pada bayi kalian. Ini lebih membantu dalam menguatkan badan bayi kalian.

Tambahkan keyakinan itu dengan membaca ayat ini 3 kali semasa pemberian madu pada anak-anak

بسم الله الذي لا يضر مع اسمه شيء في الأرض ولا في السماء وهو السميع العليم

, in sya allah , Allah akan pelihara kalian dari sebarang kemudaratan.

Bagi penyakit alahan pula , jika kalian (ibu bapa) mempunyai alahan/allergy pada sesuatu , juga boleh elakkan dari mengambil madu.

Sebaiknya, cuba dahulu buat kali pertama pada bayi kalian , jika didapati adanya tanda-tanda alahan pada bayi kalian , elakkan pemberian secara terus pada mereka, sebaliknya, ibu-ibu amalkan dahulu madu , dan bayi kalian minum susu terus dari kalian. Pemberian pada bayi ini cukup dengan suapan 1-2 jari telunjuk setiap hari.

Wallahu alam.

Allah pemberi dan penyembuh penyakit , kita berusaha melalui jalan-jalan yang diberikannya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...