Tuesday, January 21, 2014

Daging masak halia

Tadaaaa.....siap dah daging masak halia...daging rusa ada la dalam freezer tu tapi tak tau bahagian mana....kang keras lak....jadi masak ni guna daging lembu jer...

Sukatan bahan2 saya agak2 jer sbb resepi yg saya cnp tu takde sukatan.


Resipi Menu Alam Musim 9 Episod 1 (Rusa Masak Halia)

1 kg daging
2 sb Kicap cair
2 sb Kicap pekat
4 sb Sos tomato
4 sb Sos tiram
3 sb Cuka beras (Saya guna cuka kurma)
1 1/2 sb Gula
2 sk Garam
1 sb Lada sulah ( nak lebih pun ble jer)
3 inci Halia
6 ulas Bawang merah
6 ulas Bawang putih
1 batang Lobak merah
Sedikit minyak bijan
1 sk Tepung jagung + 2 sb air
Minyak untuk menumis

---------
-daging rusa dipotong nipis dan diketuk dengan pisau
-perapkan daging tadi dengan campuran kicap cair, kicap pekat, sos tomato, sos tiram, cuka beras, gula, garam, lada sulah & halia yg dipotong nipis
-tumiskan bawang merah yg dipotong baji, bawang putih yg diketuk & lobak merah
-masukkan daging rusa yg telah diperap dan gorengkan bersama tumisan
-tambahkan sedikit minyak bijan untuk rasa
-masukkan tepung jagung yg telah dibancuh untuk menambah kepekatan kuah
-sebagai hiasan, goreng halia yg dihiris nipis (seperti french fries) dan taburkan di atas daging

Tips
-ketuk daging dengan pisau untuk melembutkan tekstur, bukan untuk menghancurkan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...