Tuesday, January 14, 2014

Roti garlic cheese dan roti paun

Resepi roti ni asasnya saya ejas dari resepi roti pandan isma maisara juga. Saya buat eksperimen utk mendapatkan hasil yg terbaik...gebu dan lembut hanya dengan menggunakan tepung gandum unbleach...



Saya rasa sukatan ni menghasilkan doh yg agak baik berbanding sebelumnya. Untuk roti garlic cheese tu saya gunakan homemade garlic spread.... mentega + bawang puting yg ditumbuk lumat + parsley flake. Cheese saya tabur setelah doh separuh masak supaya tak hangus...



Roti garlic cheese dan roti paun

500gm tepung gandum
11 gm yis segera
1/4 cwn gula halus
1 sk garam 
2 sudu besar susu tepung
1 sudu kecil baking powder 
water roux (cara penyediaan di bawah)
1 biji telur
140 ml air suam 
2 sudu besar mentega/marjerin 
Satukan semua bahan. Kalau nk rendam yis dgn air suam dan gula dulu pun boleh. Uli hingga lembut..saya uli dgn tangan 1/2 jam..selang seli..banting doh..uli..x larat nk uli je. Perap doh 30 minit atau hingga doh naik sekali ganda. Setelah doh naik..tumbuk2 doh. Dan bulat2kan...atau nk letak sosej ke..rehat kan doh 30 minit..sapu butter atau kuning telur..bakar pada suhu 160c...selama 20-25 minit bergantung pada oven masing2.

Water roux
1/8 cwn tepung gandum
120 ml air

Campurkan semua bahan dan kacau dgn hand whisk. Masak atas api yg perlahan. Kacau sentiasa supaya jgn bergentel. Kacau hingga pekat agak2 mendidih sekejap, angkat dan sejukkan baru boleh guna & boleh disimpan dlm peti sejuk. Bila nk guna biar dlm suhu bilik baru digunakan. Tahan selama 2 hari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...