Sunday, January 5, 2014

Masak lemak kuning ikan tenggiri dan sayur tumis



Nampak menyelerakan masakan encik hubby tengahari ni... 

Jom tengok resepi dia...

Gulai lemak

1 ekor tenggiri sederhana (dalam 1 kg)
1 cawan santan pekat
3 cawan santan cair
3 biji kentang potong 4 (anak2 suka)
2 biji tomato belah 4 (jgn yg masak sgt)

Bahan tumbuk

2 inci kunyit hidup
4 ulas bawang putih
5 biji bawang merah / 1 biji bawang besar
10 - 15 biji cili padi (Ikut nak pedas mana)
2 batang serai diketuk
Garam secukup rasa
-------

Masukkan bahan yg ditumbuk, santan cair, kentang dan ikan ke dalam periuk. Masak hingga mendidih. 
Kacau selalu supaya santan tak pecah minyak. kacau tu jgn sampan ikan hancur (setengah orang dia goreng dulu ikan supaya tak hancur bila masak tapi jgn garing sangat  - kalau goreng masukkan ikan lewat skit...lepas kentang dah empuk)
Masukkan tomato dan santan pekat. perisakan garam secukup rasa. Masak hingga mendidih. Pastikan sentisa dikacau untuk elakkan santan pecah minyak. Tutup api. 

Sayur

Bayan Merah dipotong kecil
Brokoli dipotong kecil
Sedikit udang kering atau ikan bilis ( boleh ganti dengan fishcake/fish ball/ udang/sotong/isi ayam)
bawang dan bawang putih dihiris kecil
1 biji cili merah/hijau dipotong serong
1 sb sos tiram (optional)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

pamaskan sedikit minya di dalam kuali. Tumisbawang dan bawang putih hingga naik bau. Masukkan bilis/udang dan tumis seketika. Masukkan sos tiram jika suka. Kacau rata. Masukkan sayur, perisakan drngan garam dan masak hingga sayur layu....jgn lama sgt nanti semua zat hilang...saya suka sayur yg masih rangup dan warnanya masih segar Tapi ada orang yg suka sayur yg lembut....jadi ikut lah citarasa masing2 yer.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...