Wednesday, February 28, 2018

Masak lemak pucuk ranti


Hasil tuaian di pasar tani stadium seksyen 13. Kat pasar ni macam-macam sayur kampung ada jual. Tengok pucuk ranti teringin nak makan.....sejak tak ke Sungai Yu cari ikan segar ni dah tak jumpa pucuk ranti ni. Dulu kat gerai sayur pasar Sungai yu tu sesekali ada jer jual....

Sayur ni hubby yang masak....memang terer hubby kita bab2 masak sayur ranti....heheehe.


Masak lemak pucuk ranti

Sayur ranti (saya guna nalam dua ikat - ambil pucuknya dan daun2 muda - basuh dan toskan).
2 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
sedikit (dalam sejemput) udang kering atau ikan bilis
3 biji bawang merah - hiris
2 ulas bawang putih - hiris
1 biji cili merah/hijau - hiris (optional)
1 biji keledek oren (potong saiz sederhana besar)
sedikit serbuk kunyit (Optional)
Garam secukup rasa

 ------

Masukkan santan, bawang dan bawang putih, keledek ikan bilis ke dalam periuk. Pasang api sederhana. Kacau selalu supaya tak pecah minyak, agak2 keledek dah nak empuk, masukkan pucuk ranti dan cili merah. Masak hingga saya empuk dan santan mendidih. Perisakan dengan garam. Angkat dah hidangkan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...